Eerste outreach op woensdag 14 maart

19 maart 2018 - Tenkon, Ghana

Op woensdag 14 maart hebben Julian, Inge en ik voor het eerst een outreach gedaan vanuit de Live Now Clinic waar we vrijwilligerswerk doen. Het was een bijzondere ervaring. Op dinsdag werden de onderwerpen besproken en kwamen we allemaal met informatie om deze te bundelen. De onderwerpen waren diabetes en hygiëne. Samen met Edwin (manager) en een verpleegkundige hebben we de informatie samen gevoegd en waren we klaar om woensdag te vertrekken voor de outreach. Dinsdagavond vroeg naar bed want we wisten dat het een vermoeiende, hete dag zou worden! Woensdagochtend zijn we allemaal vroeg naar de kliniek gegaan (06.45) om eerst wonden te zien die de verpleegkundigen zouden verbinden. Er kwam een jongen met een enorme wond (15x15cm) op zijn schouder van een motor ongeluk. Auw... Ook kwam er een man die een liesbreuk operatie had ondergaan. Beide wonden werden netjes verbonden en we hadden een beeld gekregen van de wondverzorging in Ghana. Nu waren ook wij klaar voor het echte werk! Om 07.30 vertrokken we met 2 verpleegkundigen, 3 abroni's (onze roepnamen) en Edwin en Henry (manager) naar een klein dorpje in de buurt. Op een school hebben we voor heel veel kinderen uitleg gegeven over hygiëne en handhygiëne. Ze bleken al veel te weten. Het waren kinderen tussen de 3 en 18 jaar. Ze leken erg enthousiast en waarschijnlijk hebben ze er veel van opgestoken. De verpleegkundige vertaalde onze Engelse tekst naar het Twi (Ghanees dialect). Vervolgens hebben we alle kinderen met wondjes wondverzorging gegeven en zijn we met alle kinderen die we geholpen hebben op de foto gegaan. We vervolgden onze weg naar een afgelegen dorpje (30 minuten lopen) en werden voorgesteld aan de chiefs van het dorp. Ze waren erg vriendelijk en heten ons van harte welkom. In dit dorpje hebben we aan de lokale bevolking voorlichting gegeven over diabetes. Weer werd ons Engels vertaald omdat ze niet goed Engels spraken. Sommige stelde enorm veel vragen, andere vielen in slaap (dat is normaal in Ghana, slaap is een levensbehoefte). Er kwamen er steeds meer van de bevolking en het was een leerzame en gezellige dag. Een geslaagde eerste Outreach! Voor Julian volgen er nog veel meer (hij blijft nog 3 maanden vanwege stage). Voor Inge en mij vogen er nog 2 tijdens ons vrijwilligerswerk in Ghana.

Zie bijgevoegd de foto's van onze privé fotograaf Edwin die nog nooit een spiegelreflexcamera had vastgehouden :)

1. Carla:
    20 maart 2018
    Wat een dankbaar werk ben je daar aan het doen Lieke,mooi om te lezen.
  2. Stephanie Steegh:
    22 maart 2018
    Wauw! Wat een mooie ervaring! Heb het ook altijd gewild maar nooit gedaan, respect!
  3. Sandra:
    23 maart 2018
    Wauwwww wat mooi om te lezen!! Hoe dankbaar ons werk toch kan zijn. Ik ben heel erg jaloers en had daar ook wel willen zijn. Geniet er nog van meid 😊