Inmiddels al 1 week in Afrika ❤️

10 maart 2018 - Cape Coast, Ghana

Hello! Weer een update vanuit het mooie Ghana! Tijdens het schrijven van deze blog staat er een heerlijke cocktail voor me en zit ik samen met Inge aan het strand (zojuist een pizza op!) Maar er is natuurlijk veel an vooraf gegaan afgelopen week! Let's go back in time!

Afgelopen maandag zijn we samen met Henry (de baas van de clinic waar we vrijwilligerswerk doen) naar Koforidua geweest, dat is ongeveer 20 minuten rijden van Tinkong met een trotro. Een trotro is een (Volkswagen) busje, oud en versleten van binnen, waar 15 (Ghanezen) of wij in kunnen zitten. Het zit dus propvol. Het is er warm. En ze rijden enorm hard! Maar verder is het een prachtige ervaring. Je komt er aan de praat met locals namelijk. Je betaalt 3.50 GHC om er te komen (€0.63). Heel erg weinig dus! Het landschap (jungle) is echt prachtig! Koforidua was een drukke (stinkende!) stad, niet echt ons ding dus. Maar we kregen uitleg over hoe we het openbaar vervoer konden gebruiken, pinenn en die noodzakelijke dingen.

Dinsdag is dan echt onze eerste dag als vrijwilliger begonnen. Inge en ik begonnen samen op the records, oftewel administratie. Het was een avonddienst (van 1 tot 7) en het was erg rustig. We werden gewoon moe van het niks doen.. tja en dan staan je nog 4 weken te wachten dachten we! Gelukkig was het de woensdag al een stuk drukker en mochten wij veel van de administratie doen. Woensdag middag waren we vrij en zijn we met Julian, de NL vrijwilliger, naar het zwembad in Koforidua gegaan. Helaas was het niet zo rustig als andere dagen (zoals the Boss zei). Het bleek een feestdag te zijn.. niet overdreven zat het HELE zwembad vol met Ghanezen. Wij als obronie (blanke) durfde ons jurkje dus niet uit te doen aangezien het gehele zwembad dan naar ons zou kijken (Awkward). Wij hebben dus netjes entree betaald om NAAST het zwembad te zitten... en dat met 38°. Gelukkig hadden ze wel pizza (love it!!!!!) Dus mijn dag was uiteindelijk toch goed :).

Donderdag stond ik samen met Rosemary in het laboratorium. Ze heeft me veel geleerd over het testen van urine, kijken onder de microscoop. Ik heb malariaparasieten gezien in iemands bloed. En er werden veel HIV testen gedaan. Helaas bleek het zo dat we een kindje van 2 testte die positief was, zo bleek ook moeder positief. Heftig om het te weten, zeker aangezien er een behoorlijk taboe op heerst in dit land dat de patiënten die we testen de uitslag niet van ons krijgen, en misschien soms nooit... (Ze zeggen dat de mensen het hier ook niet willen weten vanwege het taboe) ze weten overigens ook niet dat ze er op getest worden. (Mocht je hier meer over willen weten app me maar even. Aangezien er veel NIET verpleegkundigen meelezen lijkt het me voor jullie zorgtechnisch gezien niet zo interessant :)! Voor mij een enorm leerzame dag. En Rosemary was erg enthousiast over de foto's die ik van thuis mee had genomen (familie, vrienden, thuis🏠).

Vrijdag weer een ochtenddienst met Rosemary, jeej! Ze had nog wat bloed bewaard van gisteren om mij te laten zien (ze werkt altijd van 7 tot 7....). Enorm lief, ik vond het erg leuk om dit nog te zien! Veel patiënten hebben hier malaria helaas.. gelukkig is het wel te behandelen en te genezen! Na onze dienst zijn Inge en ik direct met de trotro naar Cape Coast gegaan. (Het zou 4 uur rijden zijn). Vanuit Koforidua zou een rechtstreekse verbinding zijn. Helaas na 2!!!! Uur wachten op het station was het busje niet vol. De chauffeur wilde ons dus niet brengen. Hij wilde ons wel naar de hoofdstad brengen.. uiteindelijk zijn we 8 uur onderweg geweest. Aangekomen in Cape Coast om ons weekend te vieren hoorde we de zee. Het is hier altijd enorm donker en we zagen dus geen zee. De volgende ochtend werden we wakker met het prachtige uitzicht (zie foto's). We kregen een heerlijk ontbijt op het strand! Daarna zijn we naar Kakum National park geweest. Waar prachtige hangbruggen en veel dieren (slangen, apen, vogels, vlinders🦋) zijn. Again, zie foto's! Mijn hoogtevrees angst is ook verdwenen volgensmij! Net zoals mijn angst voor spinnen, er leven er veel in onze kamer in ons krottenwijk dorpje❤️. En mijn angst voor salamanders (ook al 1 gespot in onze room....).

Na Kakum National Park zijn we naar het kasteel geweest. We hebben in ruimtes gestaan waar vroeger veel slaven gevangen werden gehouden en verschrikkelijke dingen zijn gebeurd. Het was erg indrukwekkend om dit te zien en zeker aangezien Nederland hier ook een aandeel in heeft gehad. Vervolgens zijn we teruggekeerd naar ons heerlijke resort, Oasis Beach Resort! Direct aan het strand. Gezellig video-gebeld met Maarten❤️, Pap & Caroline en mam! Konden ze dit maar zien hoe geweldig het hier is! Ik ga nu dus weer verder genieten van mijn cocktail! Morgen weer een lange rit terug naar Tinkong!

1. Joyce Auf den kamp:
    11 maart 2018
    Wauw Lieke top om te lezen👌🏻😍
    Geniet er nog van!
    Xxx
  2. Ilona Reinders:
    11 maart 2018
    Wow Lieke, wat een fantastische ervaringen en wat leuk om je te volgen!
    Nog hele fijne dagen!!
    Groetjes, Ilona
  3. Sandra Strijbos:
    Hoi Lieke
    Mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt! Mooi om te zien dat de kinderen zo blij zijn met de balonnen! Liefs Sandra
  4. Astrid:
    11 maart 2018
    Sjiek Lieke. Geniet en doeg alle mooie ervaringe op. Succes !
  5. Lieke:
    11 maart 2018
    Leuk jullie reacties!!! Lees ze graag :)
  6. Kiki Engels:
    11 maart 2018
    super leuk om te lezen dat jullie daar zo aan het genieten zijn!! HEEEELL VEEELL plezierrr nog :)
  7. Maarten P:
    11 maart 2018
    Naast ons app contact ook erg leuk om je verhalen hier te lezen. Blijf ons updaten met deze leuke verhalen.
  8. Marella Kwinten:
    12 maart 2018
    Super leuk om je ervaringen te kunnen volgen. Veel succes en plezier nog!
  9. Carla:
    18 maart 2018
    Wauw Lieke, wat bijzonder allemaal.
    Spannende en mooie ervaringen, helaas ook minder leuke dingen maar die horen helaas ook bij het leven.
    Geniet nog van je reis🙋‍♀️